Şiirde Ahenk konulu sunumu aşağıdan indirebilirsiniz. Sunum 42 slayttan oluşup oldukça ayrıntılı hazırlanmıştır. Günlerimi aldığını söylemeliyim. :) İçinde ahenk unsurları olan vurgu, tonlama, ölçü, kafiye, redif, aliterasyon ve asonans açıklamalı anlatılmış. Bolca soru ve etkinlikle işlenmiştir. Kullananların memnun kalacağına eminim. Sunum dosyasını aşağıdan indirebilirsiniz. Teşekkür etmek isterseniz :/ aşağıdan yorum bırakabilirsiniz. Kolay gelsin...
ŞİİRDE AHENK
Kelimelerin şiirde ses ve anlam bakımından etkileyici bir
bütün oluşturmasıdır. Ahenk şiiri düzyazıdan ayırır.
•Ahenk şiiri düzyazıdan
ayırır.
•Bir şiirde ahenk sağlamak için neler kullanılır? Yani ahenk unsurları nelerdir?
1.Vurgu
2.Tonlama
3.Ölçü
4.Uyak (Kafiye)
5.Redif
6.Aliterasyon
7.Asonans
1) Vurgu
Bir kelimede hecelerden birinin diğerlerine göre daha
baskılı,daha kuvvetli söylenmesidir. Vurgu hem kelimenin anlamını güçlendiren
hem de şiiri ahenkli kılan bir unsurdur. Vurgulama ve tonlama şiirin ahengini
ve etki gücünü bir kat daha artırır.
Gök sarı toprak sarı, çıplak ağaçlar sarı
Arkada zincirlenen Toros Dağları
2) Tonlama
Anlatılmak istenen duygu veya düşüncenin daha etkili ifade
edilebilmesi için ses tonunu değiştirerek okumaya tonlama denir. Böylece
acıma,üzüntü,özlem,hayranlık, sevgi gibi duygular belirginlik kazanır.
Bir sarsıntı... Uyandım uzun süren
uykudan,
Geçiyordu araba yola benzer bir sudan.
3) Ölçü (Vezin)
Şiirde ahengi sağlamak, şiire belli bir düzen vermek için
çeşitli ölçüler kullanılmıştır.
Şiirimizde iki ölçü çeşidi sıkça kullanılmıştır:
a.Hece Ölçüsü
b.Aruz Ölçüsü
a. Hece Ölçüsü
Şiirdeki tüm dizelerin hece sayısının eşit olması şeklinde
yapılır.
Yaş-o-tuz-beş-yo-lun-ya-rı-sı-e-der 11
Dan-te-gi-bi-or-ta-sın-da-yız-öm-rün. 11
De-li-kan-lı-ça-ğı-mız-da-ki-cev-her, 11
Yal-var-mak-ya-kar-mak-na-fi-le-bu-gün, 11
Gö-zü-nün-ya-şı-na-bak-ma-dan-gi-der. 11
Soru: Aşağıdaki şiirde
hangi ölçü kullanılmıştır?
Yağız atlar kişnedi, meşin kırbaç şakladı,
Bir dakika araba yerinde durakladı.
Neden sonra sarsıldı altımda demir yaylar, Gözlerimin önünden
geçti kervansaraylar...
b. Aruz Ölçüsü
Mısralardaki hecelerin ünlü veya ünsüz harfle bitmeleri
temeline dayanan ölçüdür. Ünlüyle biten heceye açık, ünsüzle biten heceye
kapalı hece adı verilir. Açık heceler (.), kapalı heceler (_) ile gösterilir.
4. Uyak (Kafiye)
Şiirde dize sonundaki ses benzerlikleridir.
Yanıp tutuşmadan aylarca yummadım gözümü,
Nücuma sor ki, bu kirpikler uyku görmüş mü?
Nücuma sor ki, bu kirpikler uyku görmüş mü?
Ertesi gün başladı gün doğmadan yolculuk,
Soğuk bir mart sabahı.. Buz tutuyor her soluk
Soğuk bir mart sabahı.. Buz tutuyor her soluk
5. Redif
Mısra sonlarında bulunan ses, kelime ve ek tekrarlarına redif
denir.
Sen miydin o afet ki dedim, bezm-i ezelde
Bir kanlı gül ağzında ve mey kasesi elde,
Bir sofrada içtik, ikimiz aynı emelde,
Karşımda uyanmış gibi bir baktı sarardı
Bir kanlı gül ağzında ve mey kasesi elde,
Bir sofrada içtik, ikimiz aynı emelde,
Karşımda uyanmış gibi bir baktı sarardı
Bizim elde bahar olur,
yaz olur.
Göller dolu ördek olur, kaz olur.
Sevgi arasında yüz bin naz olur.
Suçumu bağışla, ben sana kurban.
Göller dolu ördek olur, kaz olur.
Sevgi arasında yüz bin naz olur.
Suçumu bağışla, ben sana kurban.
AYNI ANLAMDA KULLANILAN
KELİMELER DE REDİFTİR.
Soru
Aşağıdaki şiirdeki redifleri bulunuz?
Aşağıdaki şiirdeki redifleri bulunuz?
Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan yollar
Uykuya varmış gibi görünen yılan yollar
Uykuya varmış gibi görünen yılan yollar
Başını kaldırarak boşluğu dinliyordu.
Gökler bulutlanıyor, rüzgar serinliyordu.
Kafiye (Uyak) Şeması
Mısraların son seslerine bakılarak bir dörtlüğün kafiye
düzeni çıkarılır. Birbiriyle kafiyeli
olan dizeler aynı harfle gösterilir.
Kafiye (Uyak) Şeması Çeşitleri
1.Düz Kafiye
2.Çapraz Kafiye
3.Sarma Kafiye
1.Düz Kafiye: Kafiyeli kelimeler aaaa, aaab, aabb, aaba şekillerinden biriyle kafiyelenmişse düz kafiye denir.
İftardan önce gittim
Atik-Valde semtine
Kaç defa geçtiğim bu sokaklar, bugün yine,
Sessizdiler, Fakat Ramazan maneviyyeti
Bir tatlı intizara çevirmiş sukuneti
Kaç defa geçtiğim bu sokaklar, bugün yine,
Sessizdiler, Fakat Ramazan maneviyyeti
Bir tatlı intizara çevirmiş sukuneti
2. Çapraz Kafiye:
Kafiyeli kelimeler abab
şeklinde kafiyelenmişse çapraz kafiye denir.
Hayran olarak bakarsınız
da
Hülyanızı fetheder bu hali
Beş yüz sene sonra karşınızda
İstanbul fethinin hayali
Hülyanızı fetheder bu hali
Beş yüz sene sonra karşınızda
İstanbul fethinin hayali
3. Sarma Kafiye:
Kafiyeli kelimeler abba
şeklinde kafiyelenmişse sarma kafiye denir.
İhtiyar, elini bağrına
soktu,
Dedi ki: "İstanbul muhasarası
Başlarken aldığım gaza yarası
İçinden çektiğim bu oktu.
Dedi ki: "İstanbul muhasarası
Başlarken aldığım gaza yarası
İçinden çektiğim bu oktu.
Aşağıdaki şiirlerin uyak şemasını çıkarıp
çeşidini bulun.
Aşağıdaki şiirlerin uyak şemasını
çıkarınız.
Kafiye (Uyak) Çeşitleri
1.Yarım Kafiye
2.Tam Kafiye
3.Zengin Kafiye
4.Cinaslı Kafiye
1. Yarım Kafiye
Sadece bir sesin benzemesiyle oluşan
kafiye çeşididir.
………….ak
………. dök
………..çek
Üstümüzden gelen boran
kış gibi
Şahin pençesinde yavru kuş gibi
Seher sabahında rüya düş gibi
Çağırta bağırta aldı dert beni
Şahin pençesinde yavru kuş gibi
Seher sabahında rüya düş gibi
Çağırta bağırta aldı dert beni
öldürüp kanıma girme
Gayrılara gönül verme
Ela gözlerine siyah sürme
Çekme beni öldürsün
Gayrılara gönül verme
Ela gözlerine siyah sürme
Çekme beni öldürsün
2. Tam Kafiye
İki
sesin benzerliğiyle yapılan kafiyelerdir.
Çimenler
üstünde üç beş damla kan
Gözünü
nefretle kapatır ceylan
Çırpınır
ağzında bir demek kekik
Kör
avcı her şeye çekilmez tetik
Akşam lekesiz, saf, iyi bir güz gibi akşam
Ta karşı bayırlarda tutuşmuş iki üç çam
Zaptettiğin iklime havari gibi girdin
Dünyaya o gün sen medeni fethi getirdin
Gece oldu yandım
Tepeden tırnağa donandım
3. Zengin Kafiye
En
az üç sesin benzerliğiyle yapılan kafiyedir.
Başında
şakladıkça atlıların kırbacı
Anla
ki her gün sana hız veriyor bir acı
Bir
alem ki gökler boru içinde
Akıl
olmazların zoru içinde
Üst
üste sorular soru içinde
Korkma sönmez bu şafaklarda yüzen al
sancak
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son
ocak
Eylülde melul oldu gönül soldu da lale
Bir kaküle meyletti gönül geldi bu hale
Açılmış ufuklar karşıda
Hayalin adım adım çarşıda
4. Cinaslı Kafiye
Sesteş
kelimlerle yapılan kafiyedir. Aynı seslerden oluşan fakat farklı anlamlar
taşıyan kelimelerle yapılır.
Kalem
böyle çalınmıştır yazıma
Yazım
kışa uymaz, kışım yazıma
DİKKAT: Redif aynı anlamlı kelimelerin tekrarıyla yapılır. Cinaslı kafiyede ise kelimelerin anlamı farklıdır.
Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç,
Bu son fasıldır ey ömrüm, nasıl geçersen geç.
Bu son fasıldır ey ömrüm, nasıl geçersen geç.
Niçin kondun a bülbül,
Kapımdaki asmaya.
Ben yârimden vazgeçmem,
Götürseler asmaya.
Kapımdaki asmaya.
Ben yârimden vazgeçmem,
Götürseler asmaya.
Bir münasip dostum olsa sırrım açar idim
Harc edüp eldeki varım cümleden geçer idim
Tuti dilin agu verse nûş edip içer idim
Aşıklara ölüm gelmez tatlıdır ballar gibi
Harc edüp eldeki varım cümleden geçer idim
Tuti dilin agu verse nûş edip içer idim
Aşıklara ölüm gelmez tatlıdır ballar gibi
Yukarıdaki dörtlüğün uyağı, uyak örgüsü ve
redifi sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
A) Yarım uyak, aaab,
-idim B)
Zengin uyak, abaa, -idim
C) Tam uyak, aaab, -ar idim D) Tam uyak, aaba, -idim
E) Yarım uyak, aaab, -ar idim
C) Tam uyak, aaab, -ar idim D) Tam uyak, aaba, -idim
E) Yarım uyak, aaab, -ar idim
Bana nispet çıkmış yolun üstüne
Samur kürk giyinmiş alın üstün
Taramış saçların belin üstüne
Bir elma yanaklı sim gerdanlıdır
Samur kürk giyinmiş alın üstün
Taramış saçların belin üstüne
Bir elma yanaklı sim gerdanlıdır
Yukarıdaki dörtlük için aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) 11'li hece ölçüsü kullanılmıştır.
B) Ulama yapılmıştır.
C) Redif kullanılmıştır.
D) Düz uyak örgüsü kullanılmıştır.
E) Zengin uyak kullanılmıştır.
B) Ulama yapılmıştır.
C) Redif kullanılmıştır.
D) Düz uyak örgüsü kullanılmıştır.
E) Zengin uyak kullanılmıştır.
Aşağıdakilerden hangisinde redif kullanılmamıştır?
A) Düştüm ateşlere durmaz yanarım
İçip aşkın dolusundan kanarım
İçip aşkın dolusundan kanarım
B) Ne yaman bahçeli güllü goncalı
Sinemi vurdu bir kirpiği kancalı
Sinemi vurdu bir kirpiği kancalı
C) Gördü gözüm kabul ettim ölümü
Geldi geçti hiç sormadı halimi
Geldi geçti hiç sormadı halimi
D) Ne güzel yetmiş de dostumun bağı
El vurup gülleri dermenin çağı
El vurup gülleri dermenin çağı
E) Altı kardeş idik bindirdik ata
Kızılırmak' varınca oldu bir hata
Aşağıdaki dizelerin hangisinde farklı bir
uyak kullanılmıştır?
A) Kurtlarla düşmüşüm dağa
Kurt sesim ulaşmaz çağa
Kurt sesim ulaşmaz çağa
B) Çınlasın çağrılarla çın çın da çın
Çağ yıkarmış kaçın bulutlar kaçın
Çağ yıkarmış kaçın bulutlar kaçın
C) Ağam oğlan beyim oğlan
Canım olsun sana kurban
Canım olsun sana kurban
D) Bize mesken oldu kahveler hanlar
Yarin meclisinde oturan canlar
Yarin meclisinde oturan canlar
E) Aşk ile kendime biçtim kefenim
Dolayıp boynuma taktım resenim
Dolayıp boynuma taktım resenim
6. Aliterasyon
Şiirde aynı ünsüzlerin bir veya birkaç
dizede tekrarlanmasıyla sağlanan uyuma aliterasyon denir.
“Mahmur mutlu mutluluğun tüm melekleri Mehtaba maviden menevişlerle yüksel”
Eylülde melul olduğu gönül soldu da lale
Bir kâküle meyletti gönül geldi bu hale
Bir kâküle meyletti gönül geldi bu hale
7. Asonans
Dizelerde aynı ünlü
harflerin tekrarlanmasından oluşan ahenktir. Aliterasyona benzer ancak
aliterasyonda tekrar edilenin sessiz harf olduğunu unutmayalım.
“Anlattı uzun uzun
Şehrin uğultusundan usanmış ruhumuzun”
Neyzen sen, nefes sen, neylersin neyi,
Neyzensen, nefessen neylersin neyi.
Ayağın sakınarak basma aman sultanım,
Dökülen mey kırılan şişe-i rindân olsun.
Dökülen mey kırılan şişe-i rindân olsun.
0 Yorumlar
Yorumlarınızı bekliyorum.