Şiir ve Gelenek |
ŞİİR ve GELENEK
Şiirde yıllar içinde şairler arasında genel olarak kabul
gören sanat anlayışına şiirde gelenek denir.
Türk Edebiyatında üç temel şiir geleneği görülmüştür:
1.Halk Şiiri
2.Divan Şiiri
3.Modern Şiir
1. HALK ŞİİRİ
•Halkın içinden yetişmiş
ve çoğu okur-yazar olmayan sanatçılar tarafından oluşturulmuştur.
•Şiirler, sade bir halk
Türkçesiyle söylenmiştir.
•Nazım birimi olarak
dörtlük kullanılmıştır.
•Hece ölçüsü
kullanılmıştır. Kafiyeye önem verilmiştir.
•Aşk, tabiat, tasavvuf,
yiğitlik gibi konular işlenmiştir.
•Genellikle yarım kafiye
kullanılmıştır.
•Gelenek usta-çırak
ilişkisiyle bugüne kadar gelmiştir.
•Koşma, semai, varsağı,
destan, ilahi, nefes, mani, türkü gibi nazım şekilleri vardır.
•Halk şiiri geleneğinin en
güçlü temsilcileri Karacaoğlan, Köroğlu, Pir Sultan Abdal, Dadaloğlu, Yunus
Emre, Kaygusuz Abdal, Erzurumlu
Emrah’tır.
Halk şiiri örneği
KOŞMA
Evvel sen de yücelerden uçardın
Şimdi enginlere mi indin gönül
Derya deniz dağ taş demez aşardın
Kara menzilini aldın mı gönül
Yiğitliğim elden gitti yel gibi
Damağımda tadı kaldı bal gibi
Hoyrat eli değmiş gonca gül gibi
Bozulmuş bağlara döndün mü gönül
Karacaoğlan
2. Divan Şiiri
•Divan edebiyatı, saray ve
çevresinde gelişen ve aydın zümreye hitap eden bir edebiyattır. “Klasik Türk
Edebiyatı” ismiyle de anılır.
•Bu döneme ait şairlerin,
şiirlerini topladıkları “divan” adı verilen birer defterleri vardır. Her şairin
bir divanı olduğu için, divan edebiyatı ifadesi daha yaygındır.
•Arapça ve Farsça
kelimelerin sıkça kullanıldığı ağır bir Türkçe kullanılmıştır.
•Nazım birimi beyittir.
Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
•Şiirlerde aşk, tabiat,
din, tasavvuf gibi konular işlenmiştir.
•Kaside, gazel, mesnevi,
murabba, terkib-i bend, rubai, şarkı gibi nazım
şekilleri vardır.
•“Fuzuli, Baki, Nedim,
Şeyh Galip, Nabi” en çok bilinen şairlerdir.
Divan Şiiri Örneği
Beni candan usandırdı cefâdan yâr
usanmaz mı
Felekler yandı âhımdan murâdım şem'i yanmaz mı
Kamu bîmârına cânân deva-yı derd eder ihsan
Niçün kılmaz bana derman beni bîmar sanmaz mı
Gâmım pinhan tutardım ben dedîler yâre kıl rûşen
Desem ol bî-vefâ bilmem inanır mı inanmaz mı
Değildim ben sana mâil sen ettin aklımı zâil
Beni tan eyleyen gafîl seni görgeç utanmaz mı
Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır
Sorun kim bu ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mı
Felekler yandı âhımdan murâdım şem'i yanmaz mı
Kamu bîmârına cânân deva-yı derd eder ihsan
Niçün kılmaz bana derman beni bîmar sanmaz mı
Gâmım pinhan tutardım ben dedîler yâre kıl rûşen
Desem ol bî-vefâ bilmem inanır mı inanmaz mı
Değildim ben sana mâil sen ettin aklımı zâil
Beni tan eyleyen gafîl seni görgeç utanmaz mı
Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvâdır
Sorun kim bu ne sevdâdır bu sevdâdan usanmaz mı
Fuzuli
3. Modern Şiir
•1900’lü yılların başından
itibaren oluşmuş bir şiir geleneğidir.
•Bu şiir geleneği Divan
şiirine tepki olarak ortaya çıkmıştır.
•Sanatlı söyleyişin yerine
yalın ve tabii söyleyiş benimsenmiştir.
•Her türlü konu
işlenmiştir.
•Nazım birimi
kullanılmamıştır.
•Serbest şiir tarzı
benimsenmiştir.
•Şiirlerde sözcük dizilişi
ve iç ahenk ön plandadır.
Modern Şiir Örneği
Anlatamıyorum
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?
Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce.
Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum.
Orhan Veli KANIK
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?
Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce.
Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum.
Orhan Veli KANIK
0 Yorumlar
Yorumlarınızı bekliyorum.